בטיחות בדרכים: מה אומרים המחקרים?

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מספר ההרוגים בשנת 2018 מונה 300 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בשנה האחרונה, לעומת 352 בני אדם שנהרגו בשנת 2017. ולמרות הדיווח כי תאונות דרכים בארץ ירדו מעט בשנה האחרונה (52 בני אדם פחות) עדיין מדורגת מדינת ישראל ככזאת שכבישיה מסוכנים ביותר! אבל מה אומרים המחקרים בנוגע לנושא תאונות דרכים ומצב הכבישים בארץ? וכיצד אפשר לשפר את המצב על ידי בטיחות בדרכים? כל המידע בהמשך.

בטיחות בדרכים

על פי המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים נמצא כי מבין 32 מדינות שנחשבות חלק מהמועצה – ישראל נמצאת בין הארצות בהן ישנו מספר הרוגים בתאונות דרכים שנחשב גבוה יותר ממדינות אחרות. עם זאת, מדינות כמו רומניה ובולגריה, נחשבות קצת יותר גרועות מישראל בכל הנוגע לבטיחות בדרכים, אך עדיין לא צריך "לצאת במחולות" וזאת כי מספר התאונות בארץ עדיין נחשב גבוה במיוחד, וזאת משום שבכל יום ישנו דיווח על תאונת דרכים אחת קלה לפחות ועל תאונה קטלנית נוספת שהתרחשה בכבישים. לדוגמא: ביום 18.12.2018 דווח מתחנת הרדיו גלגל"צ הפועלת בשיתוף עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, על 5 תאונות דרכים שהתרחשו תוך שעתיים בלבד! – נתון שנחשב מדאיג במיוחד.

תאונות דרכים – אחוזים ונתונים בעשור האחרון

בכל הנוגע לשינויים שחלו בשנים האחרונות במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, נמצא כי בעשור האחרון, בין השנים 2007 עד 2017 – אחוז תאונות הדרכים הקטלניות בישראל ירד מעט, כאשר השינויים שחלו עם השנים במדינות אחרות, מעידים על שינוי גדול יותר באחוז ההרוגים בתאונות הדרכים, מה שהופך את מדינת ישראל למדינה הנחשבת איטית יותר ממדינות אחרות בכל הנוגע לשיפור המצב בכבישים ושיפור תרבות הנהיגה.

התמורה הקלה שחלה במדינת ישראל בעשור האחרון בכל הנוגע להורדת מספר הנפגעים בתאונות, עומד רק על 1.7 אחוזים בשנה לעומת שיפור של 4.7 אחוזים בשנה במדינות אחרות: מה ששם את המדינה הקטנה שלנו כאחת הגרועות בתחום בטיחות בדרכים, כאשר רק 4 מדינות (מדינות אשר מצבן נחשב גרוע יותר), מפרידות בין ישראל לבין כישלון מוחלט בשיפור המצב.

בטיחות בדרכים

סטטיסטיקות בין שנים 2017 – 2018

עם סיומה של שנת 2018, חשוב להבין האם חלו אי אילו שינויים במצב תאונות הדרכים בארץ, וזאת על פי הנתונים החמורים של העשור האחרון. דוחות מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מוסרים כי בשנה האחרונה חלה ירידה קלה בחומרת תאונות הדרכים ארץ, כאשר התאונות עדיין מתרחשות, אך ישנו שינוי סיווג של רמת התאונה, כאשר תאונה מסווגת כ"חקירה כללית" עד ל"תאונות קטלניות", וזאת תוך סיווג 3 תאונות כ"חקירה כללית", מה שמשנה את מצב העבר בו 3 תאונות היום מסווגות כ"קטלניות", משמע: כמות התאונות הקטלניות ירדה והפכה לתאונות קלות שאינן כוללות הרוגים.

כיצד חלה הירידה בתאונות קטלניות בשנה האחרונה?

בשנה האחרונה נקטו הרשויות ביותר ויותר החמרות בכל הנוגע לתרבות הנהיגה בישראל, כאשר החמרות וחוקים כמו: האטה מוחלטת ועצירה בפני מעבר חצייה גם שהולך מתקרב אל מעבר החצייה הורידה את כמות הנדרסים. העדר שימוש מוחלט בנייד, גם בזמן עצירה, תרם לריכוזם של הנהגים בזמן הנהיגה, כמו גם שחוק נהיגה בנתיב הימני תמיד (מלבד לצורך עקיפה) מיתן את מהירות הנהיגה, בעוד שכיום יותר ויותר נהגים מורידים את אפליקציית 'שומרי דרך' שמקנה לנהגים את היכולת לתעד עבירות תנועה ולדווח עליהן לרשויות.

מלבד זאת, מבצעי אכיפה גדולים שמבצעת משטרת ישראל, מטיבים עם תרבות הנהיגה והופכים את המצב בכביש למתון יתר.

כיצד אפשר לצמצם את כמות תאונות הדרכים?

חשוב לדעת כי כיום ישנן עמותות כמו 'אור ירוק' שפועלות בכל זמן כדי לצמצם את כמות תאונות הדרכים בישראל. עם זאת, לנו כנהגים כמו גם כהולכי רגל, ישנה אחריות לא קטנה בנוגע למצב בכבישים, בעוד שערנות ולקיחת אחריות היא חלק גדול מהעניין, כמו גם ציות אבסולוטי לחוקי התנועה.

בנוסף, בשנים האחרונות חלק ממבצעי האכיפה נוגעים אל בניית תשתיות על ידי המדינה שנועדו להציל חיים, כגון: בניית גדרות הפרדה בכבישים שנחשבים מועדים לפורענות, הגברת אכיפה, חינוך ילדים לשמירה על בטיחותם, קיצור זמני טיפול בנפגעים, ושימוש באביזרי בטיחות.

כל אלה ואחרים הם צעדים הנעשים על ידי הרשויות וזאת כדי למנוע תאונות קטלניות ולהוציא את ישראל מהדירוג המביך שלה בכל הנוגע לכמות תאונות הדרכים הקטלניות שמתרחשות במדינה.

השארת תגובה